Ja je leest het goed. De beste manier om aan nieuwe klanten te komen voor je bedrijf is om te stoppen met het verkopen van je product of dienst.

Je bent je bedrijf ooit begonnen omdat je een fantastisch idee had. En nu ben je bezig om dat idee te verkopen in de vorm van een product of dienst. Je bent voortdurend op zoek naar betalende klanten.

Logisch want er moet brood op de plank komen. Dan zijn betalende klanten wel handig. En dat is nu precies de valkuil waar de meeste ondernemers in vallen. We gaan op zoek naar betalende klanten voor ons product (!).

De vraag die we ons daarbij vaak stellen is: “Hoe krijg ik mensen zover dat ze gaan betalen voor mijn product?”

Maar …… dat is niet de vraag die je moet stellen als je klanten wilt aantrekken. De vraag die je wel moet stellen is:

 

“Welk probleem kan ik met mijn product helpen oplossen?”

Deze vraag stelt namelijk de klant centraal, terwijl je in de eerste vraag jezelf centraal stelt. Het is zelfs zo dat als je de juiste vragen stelt, je nooit meer een product hoeft te verkopen. Ooit. Je wordt dan andersom benaderd door klanten omdat je kan helpen. Echt waar (!).

Ik hoor je al denken, hoe dan? Dat doe je in vier simpele stappen.

 

  1. Vraag en luister

Mensen zijn niet op zoek naar producten, mensen zijn op zoek naar oplossingen voor een probleem dat ze hebben (of een probleem waarvan ze nog niet weten dat ze die hebben). Ga eens zitten met potentiële klanten en vraag hen wat ze lastig vinden. Tegen welke problemen lopen ze aan. Vraag naar de frustraties die ze hebben. Vraag ook naar hun dromen en doelen. Spreek zoveel mogelijk mensen en schrijf alles wat je hoort op. Luister ook heel goed naar de woorden die ze gebruiken en schrijf die ook op.

 

  1. Afstemmen van vraag en aanbod

Neem alles wat je gehoord hebt mee terug en bedenk hoe jouw kennis/product een oplossing kan bieden voor het probleem dat anderen hebben. Vervolgens ga je de oplossing die je kan bieden formuleren in de woorden die zij zelf gebruiken. Spreek hun taal. Op deze manier ga je hen aanspreken op een behoefte in een taal die ze herkennen.

 

  1. Vertel in gewone mensentaal

Vertel in begrijpelijke taal welk probleem jij kan helpen oplossen en op welke manier. Dit kun je doen op bijvoorbeeld je LinkedIn profiel en je website. Prijs niet je producten aan maar laat zien wat jij kunt betekenen. En doe dat in gewone mensentaal waarbij je woorden gebruikt waar je klanten zich in kunnen herkennen. Schets situaties die de klant herkent en biedt een oplossing. Begin met het probleem dat je kunt helpen oplossen of een droom die mensen hebben.

 

  1. Richt je op de oplossing en niet je product 

Verkoop niets maar richt je op het bieden van een oplossing. Probeer te helpen. Iemand die probeert te helpen heeft een enorme gunfactor. Als je je richt op het oplossen van een probleem dan kun je meer producten verkopen.

Ga jij het proberen? Laat het me weten

Vind je het zelf ook lastig om je product of kennis aan de man te brengen? Welke stap in dit artikel zou je dan daarbij kunnen helpen? Laat het zo uitgebreid mogelijk weten in de reacties. Wie weet help je weer een ander met jouw inzichten.

Deze vier stappen liggen aan de basis van mijn Relationshipfunnel die je helpen om van je online contacten contracten te maken. Noem het een zelf ontwikkeld alternatief voor de Salesfunnel. Nieuwsgierig geworden en wil je daar meer over weten? Volg me dan op LinkedIn voor meer tips. Kun je nu echt niet wachten op het volgend artikel dan mag je mij natuurlijk ook een berichtje sturen: info@arunagopal.nl .