In de afgelopen twee jaar heb ik Rabobank Regio Den Haag leren kennen als organisatie die bestaat uit mensen die echt willen helpen. Dat begon eigenlijk al tijdens mijn sollicitatiegesprek toen Jaap Wielaart, de directievoorzitter, vroeg op welke manier ik bijdraag aan onze samenleving. Een vraag als deze had ik nooit eerder gehad tijdens een sollicitatiegesprek, maar gaf wel meteen de maatschappelijke betrokkenheid van de bank aan.

Inmiddels ben ik uit dienst getreden bij Rabobank Regio Den Haag en ben ik als zelfstandige begonnen. Omdat ik mijn tijd bij Rabobank Regio Den Haag als bijzonder heb ervaren wil ik graag de vier dingen die ik geleerd heb van Rabobank Regio Den Haag met je delen.

 

  1. Goed doen is onderdeel van je werk

Dat goed doen onderdeel is van je werk heb ik geleerd bij deze bank. Hier wordt elke medewerker in de gelegenheid gesteld om tijdens werktijd vrijwilligerswerk te verrichten of op welke andere manier dan ook iets te doen voor anderen en de samenleving. En het bijzondere is dat door deze opstelling mijn collega’s en ik altijd bereid zijn een stapje extra te doen en zelf in eigen tijd ons blijvend in te zetten voor anderen. Een steentje bijdragen kunnen we allemaal en ook ik maak het verschil.

 

  1. Oprechte aandacht maakt het verschil

Het verbinden van mensen met elkaar om zo van betekenis te kunnen zijn en bij te dragen zit echt in het DNA van elke medewerker van de Rabobank. En dat doen ze meestal face-to-face op evenementen en bijeenkomsten. Persoonlijk en dichtbij. Dat is de kracht van de Rabobank. Ik heb de afgelopen twee jaar mogen meedenken hoe we samen nog meer mensen kunnen bereiken om zo voor nog meer mensen van betekenis te kunnen zijn. De bank staat continue open voor nieuwe ideeën en inzichten. En hier heb ik op eigen wijze invulling aan mogen geven door mijn collega’s te laten zien wat social media en dan met name LinkedIn hierin voor ze kan betekenen. En nee ik word niet gesponsord door LinkedIn, mocht je je dat afvragen.

Zo ben ik erachter gekomen wat het verschil is tussen een contact en een contract, namelijk………. aandacht. Oprechte aandacht maakt het verschil, ook dat heb ik geleerd van de bank.

Want allemaal houden we van aandacht krijgen en iemand die aandacht geeft heeft een enorme gunfactor. En dat is nu precies waar Rabobank Regio Den Haag goed in is. Oprechte aandacht geven aan haar klanten, maar ook aan anderen. Uit interesse en met de intrinsieke motivatie om te helpen. Natuurlijk zijn ze een bedrijf. En natuurlijk moet er geld verdient worden. Maar dat kan ook op een manier die gepaard gaat met aandacht en interesse. En dat is een stukje DNA geboren uit de coöperatieve gedachte van de Rabobank.

 

  1. Vitaliteit en werk gaan hand in hand

En nee niet alles is koek en ei of utopie bij de Rabobank. Want in de twee jaar dat ik er zat heb ik afscheid moeten nemen van tientallen collega’s vanwege de reorganisatie in heel Rabo-landschap. Maar zelfs bij de collega’s die afscheid namen heb ik de enorme betrokkenheid gevoeld. Ook zij zaten in mijn workshops en hebben hun plannen voor de toekomst (voor zover die helder waren) met mij gedeeld, en andersom heb ik hen handvaten mogen toereiken hoe zij LinkedIn konden inzetten om hun droombaan te vinden.

Ik heb gezien hoe elke medewerker in staat werd gesteld zijn verhaal te vertellen aan Directieleden. En hoe zij luisterden zonder te oordelen. En ik heb gezien hoe er op basis van die verhalen maatregelen werden getroffen, bijvoorbeeld om te werken aan je eigen vitaliteit. Van Fitbits die werden uitgereikt aan medewerkers die zich inschreven voor de Vredesloop tot 8-weekse meditatietrainingen die werden aangeboden. Niet voor even maar structureel. Elk initiatief om te werken aan je vitaliteit wordt omarmd, getuige de wekelijkse bootcamp waar elke week steeds meer Haagse collega’s bij aansluiten.

 

  1. Er schuilt een ondernemer in mij

Het meest waardevolle voor mij persoonlijk is wat ik over mezelf heb geleerd in mijn tijd bij de Rabobank. Ik heb ontdekt dat er een ondernemer in mij schuilt. Iemand met ideeën die een positieve impact wilt hebben op het leven van anderen. Geïnspireerd door de mensen om mij heen, collega’s en klanten, en een manager en een Directievoorzitter die persoonlijke groei van collega’s hoog op de agenda heeft staan. Want sta je in je kracht dan kom je tot bloei en met jou de mensen om je heen.

En dan hoef je niet perse de beste te zijn, maar zorg er wel voor dat je de meest gepassioneerde bent.