Onder welke steen heb jij al die tijd gelegen? Die vraag is mij opvallend veel gesteld de afgelopen tijd. Ik zal verder niet ingaan op de details, maar het kwam er op neer dat ik niet zichtbaar was bij een hoop mensen.

En dat is nu precies het probleem waar veel professionals en ondernemers tegenaan lopen. Allemaal mensen die een hoop te bieden hebben en anderen willen helpen. Alleen lukt het ze niet om die mensen te bereiken. Simpelweg omdat ze zichzelf niet laten zien.

Een kopje thee drinken met iemand werkt. En ook het bezoeken van netwerkbijeenkomsten zijn waardevol. Het probleem is alleen dat er een max zit aan het aantal kopjes thee dat je kunt drinken of bijeenkomsten die je kunt bezoeken. Tja een dag heeft maar zoveel uren.

Wat velen van ons niet beseffen is dat we tegenwoordig een krachtige tool tot onze beschikking hebben. Een die niet meer kost dan een wifi verbinding en wat tijd. Een laptop is trouwens ook wel handig.

Mensen, ik heb het over het internet, dat ons letterlijk een enorm bereik geeft in onze vingertoppen.

Maar de vraag is: Hoe zet jij die tool in om de juiste mensen te bereiken? Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en ik heb geleerd dat je dat in 6 stappen doet. Ik deel ze graag met jullie:

 

  1. Het begint allemaal met een goed profiel

Of we het nu hebben over een LinkedIn profiel of je profielschets op je website, zorg voor een opvallend profiel met een wow factor. Wees uniek en origineel. Laat zien wie je werkelijk bent en hoe jij van betekenis kunt zijn. Schrijf zoals je spreekt. Doe je dit goed dan zul je mensen aantrekken waar je graag zaken mee doet (echt!). Want mensen doen graag zaken met mensen die op hen lijken en waar ze verbinding mee kunnen maken.

 

  1. Bouw vervolgens een waardevol netwerk op

Leuk al die honderden connecties op LinkedIn, maar wat heb je daar nu aan? Best veel eigenlijk. Tussen deze mensen bevinden zich potentiële klanten of potentiële werkgevers. Het enige wat het verschil kan maken tussen een LinkedIn contact en een klant is ……. aandacht (!).

We houden allemaal van aandacht. En iemand die aandacht geeft heeft een enorme gunfactor. Onderhoud daarom je contacten en nodig zelf eens mensen uit met een persoonlijk bericht. Nodig bijvoorbeeld mensen uit die je profiel hebben bekeken, of mensen die een update van jou interessant vonden, of heb je een gesprek gepland of een goed gesprek gehad? Allemaal kansen om waardevolle contacten toe te voegen aan je netwerk.

 

  1. Luister mensen!

Fijn, je hebt een waardevol netwerk opgebouwd en nu? Blijf op de hoogte van wat er speelt binnen je netwerk. Luister en ga op zoek naar aanknopingspunten voor een goed gesprek. Elke dag die tijdlijn doorscrollen is geen overbodige luxe.

 

  1. Val op

Het is belangrijk dat je zichtbaar blijft bij de mensen in je netwerk. Duizend man in je LinkedIn netwerk? Dat zijn een hoop kopjes thee. Gelukkig kun je ook op een andere manier zichtbaar blijven bij de mensen in je netwerk. Dat kun je doen door af en toe wat te liken op LinkedIn of een update of een blog te delen.

Let op! Als je deelt, deel dan content die relevant en waardevol is, laat het geen “Kijk mij” showtje worden, maar denk bij alles wat je schrijft en deelt, wat heeft de lezer er aan. Probeer te helpen. En let op je tone of voice, wees altijd: inspirerend, authentiek, dankbaar en bescheiden.

 

  1. Voer eens een gesprek

Ook online kun je een gesprek voeren, ja echt (!). Laat eens een reactie achter. Stelt iemand een vraag en heb je het antwoord, geef dan het antwoord ook al ken je de vragensteller niet. Probeer te helpen, elke dag. Zo blijf je in beeld bij mensen in je netwerk en kom je in beeld bij nieuwe mensen. En heb je dan leuk contact met iemand, ga dan eens offline en nodig hem/haar dan eens uit voor een kopje thee.

 

  1. Houd vol en zet door

En dan de lastigste van alle stappen. Volhouden en doorzetten: elke dag weer! Geen tijd is geen optie. Wil jij je zakelijke doelen bereiken dan zul je elke dag tijd moeten investeren in je zichtbaarheid.

Kortom kom eens onder die steen vandaan en laat zien hoe jij kunt helpen en van betekenis kunt zijn.