Wij kunnen allemaal iets betekenen voor anderen. De meeste van ons doen dat tussen 4 muren. Een gesprek met een klant bijvoorbeeld vindt meestal plaats tussen 4 muren. En aan het eind van het gesprek hoop je dat de klant tevreden de deur uitloopt.

Zo tevreden dat hij het goede nieuws, namelijk dat hij zo goed geholpen is door jou, doorvertelt aan zijn collega’s op kantoor of thuis aan zijn partner. Het goede nieuws verspreidt zich snel. Dat geldt trouwens ook voor slecht nieuws, maar ik houd het liever positief 🙂

Maar wat zou er nu gebeuren als deze klant zijn verhaal deelt via social media. Ik kan je vertellen dat het goede nieuws zich dan als een olievlek verspreid. Kortom social media geeft je een enorm bereik. De kans om je zichtbaarheid te vergroten om zo nog meer mensen te helpen.

Nu hoef je niet perse te wachten tot een klant via social media iets over je vertelt.

Je kunt zelf je (online) zichtbaarheid vergroten en laten zien wat jij kunt betekenen! Hoe? Door social media slimmer in te zetten met deze 6 tips en te werken aan je online personal brand. Om te beginnen met LinkedIn:

 

1 Zorg voor een opvallend LinkedIn profiel met de volgende ingrediënten:

  • Maak een verpletterende eerste indruk met je profielfoto: Recent, herkenbaar, zonder afleiding en een glimlach helpt 🙂
  • Scoor punten met je headline: Vergeet je functietitel, maar maak duidelijk wat jij kunt betekenen.
  • Schrijf in je samenvatting wat jij precies kunt betekenen:

✓ Doorbreek afstand en word benaderbaar

✓ Geef een goed beeld wat je te bieden hebt

✓ Schrijf zoals je spreekt

✓ Vermijd containerbegrippen

✓ En voeg een call to action toe

  1. Bouw een waardevol netwerk

Stuur mensen die je hebt ontmoet een connectieverzoek met een persoonlijk bericht. En stuur ze na je ontmoeting een bericht (zo hou je het contact warm) of nodig ze uit voor en vervolggesprek.

Volg mensen die je zelf interessant vindt en kom bij ze in beeld door posts van hen te liken of eens te reageren (zo maak je het contact warm).

En krijg je nu zelf een connectieverzoek van iemand die je niet kent. Bekijk dan kritisch het profiel. Zie je raakvlakken of heb je er een goed gevoel bij? Accepteer en stuur een bericht waarin je bedankt voor de connectie en vertelt dat je nieuwsgierig bent waarom hij of zij met jou wilt linken. Vraag wat jij voor hem of haar kunt betekenen. Voer een gesprek en verbindt. Dat leidt wellicht tot mooie verrassingen.

 

  1. Luister met aandacht

Scroll elke dag door je LinkedIn tijdlijn en ga op zoek naar aanknopingspunten voor een goed gesprek. Blijf op de hoogte van wat er speelt in je netwerk en reageer als de kans zich voordoet.

  1. Blijf zichtbaar door te delen of te liken
  • Deel je kennis of de dingen die je meemaakt in je professionele leven (de successen en wellicht de uitdagingen, dit laatste maakt je niet zwak maar menselijk en herkenbaar) – personal storytelling.
  • Voeg een foto of video toe, het liefst een waar jij en anderen goed op staan. En vergeet niet de anderen te taggen (@).
  • Wil je echt een stapje verder schrijf dan een blog en wordt een thought leader.

 

Schrijftips:

Wees uniek, interessant en to the point

Schrijf in gewone mensentaal

Vermijd containerbegrippen

Deel met regelmaat

  • Humor helpt!

 

  1. Ga online eens een gesprek aan
  • Reageer of feliciteer
  • Beantwoord vragen en probeer te helpen
  • Heb je leuk contact, ga dan eens een kopje koffie drinken 

 

  1. Zet door en houd vol!

Zorg dat je elke dag actief bent op LinkedIn. Je werkt niet alleen aan je zichtbaarheid maar ook aan het neerzetten van je merk door te laten zien wat jij kunt betekenen. Je vergrote zichtbaarheid zal zorgen voor meer profielbezoeken, meer connectieverzoeken en uiteindelijk meer business.