Less is more! En niets is minder waar.

Wil je meer succes en geluk ervaren en dan ook het liefst elke dag. Dan is het verstandig een aantal zaken los te laten om jouw natuurlijke ritme te hervinden.

Tegenwoordig beheerst afleiding ons leven. Technologie, andere mensen, social media, to-do lijstjes. Er gebeurt van alles om ons heen, waardoor we de aandacht verliezen voor alles wat echt belangrijk is.

Er is maar 1 oplossing: terug naar een makkelijker, rustiger en aangenaam leven. Eenvoudig leven en de controle over je leeftempo terugvinden.

Doe je dat goed dan verdwijnt ruis in je hoofd en ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën die leiden tot groei en ontwikkeling. 

Je brengt zaken terug naar de kern. Je ontdekt je purpose en je drijfveren. Met de focus weer op jezelf ontdek je hoe je van betekenis wilt zijn voor anderen. Je gaat werk doen met je hart. Legt je gevoel er weer in en merkt dat je sneller in een flow komt.

Wil je jouw natuurlijke leefritme hervinden? Doe dan minder van dit:

Blijf de eerste en de laatste 60 minuten van je dag af van je mobiele telefoon.
Spring zodra je wakker bent uit je bed, open de gordijnen, doe je sportkleren aan en beweeg. Is dat een stapje te ver?

Laat dat mobieltje in ieder geval niet het eerste zijn wat je aanraakt. Haal diep adem, neem de tijd om wakker te worden. Drink water, mediteer, lees en schrijf in je journal. Bepaal voor jezelf 3 dingen die je die dag wilt bereiken en schrijf ze op. Zo start je de dag met intentie.

Je laat je niet direct meeslepen door allerlei andere zaken. Door de regie te houden over het eerste uur van je dag, wordt het makkelijker dat de rest van de dag ook vast te houden.

Doe je datzelfde aan het eind van de dag of beter nog leg je je mobieltje weg zodra je thuis komt. Dan kun je sneller tot rust komen, de drukte van de dag achter je laten en lekkerder in slaap vallen.

Beperk je schermtijd en trek tijd uit voor mensen. Help anderen. Voldoening komt wanneer je iets doet voor een ander. Ook een wondermiddel om je instantly weer goed te voelen als dat nodig is. Wanneer je iets voor een ander doet, voel je je verbonden en creëer je vertrouwen. Binnen organisaties leidt dat tot verhoogde productiviteit en creativiteit.

Stop met multitasken. Multitasken put je uit en levert niets op. Doe alles wat je doet met aandacht. En wees volledig geconcentreerd op je taak. Met die focus behaal je mooier en sneller resultaat. Je komt in een flow. Je werkt met je hart en je wordt niet moe. Dus zit je op je mobiel, heb er aandacht voor. Kijk je tv, kijk dan slechts naar 1 scherm. Ben je bezig met een taak voor je werk. Richt je dan slechts op die ene taak.

Zit minder en beweeg meer. Heb je vast vaker gehoord. Nou dan moet het wel waar zijn. Bewaar het bewegen niet tot na je werk. Maar vergader bijvoorbeeld tijdens een wandeling. Als Steve Jobs het kan, kan jij het ook.

Stop met werken als je moe of geïrriteerd bent. Flow in je taken. Voel je dat je moe wordt, acteer erop en neem een pauze. Doorgaan heeft geen zin. Je productiviteit neemt af, waardoor je meer tijd nodig hebt om iets af te maken. Je wordt er zelf niet leuker van en de kwaliteit van je werk gaat eronder leiden. Gebruik die extra minuten liever om even bij te tanken en daarna het werk sneller af te maken. Of stel het uit tot morgen.

Wil je echt meer geluk en succes ervaren? Plan dan je week niet vol. Plan slechts 3 dagen van de 5 werkdagen met afspraken en houdt de overige twee dagen vrij. Onthoud: Slechts 20% van je inspanning levert 80% van je resultaten op. Dit betekent dat je 80% van je inspanning kunt elimineren. Die dragen namelijk niet bij aan je resultaten.

Op moment dat je die extra tijd gaat besteden aan je vitaliteit (meer bewegen, mediteren, meer slapen, gezonder eten) en andere zaken die je energie geven als verbinden met je dierbaren, iets nieuws leren en je openstellen voor nieuwe ervaringen en mensen. Zal je geluksgevoel exponentieel stijgen.

Ben je van plan om oude patronen te doorbreken en jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren? Houd het dan in ieder geval 30 dagen vol. Want zolang duurt het om een nieuwe gewoonte aan te leren en bepaal pas na die 30 dagen of je doorgaat met die nieuwe gewoonte.

En vergeet niet: doe wat voor jou werkt en pas het toe op een manier die goed voelt 🙂

x,

Aruna

Inspiratie nodig? Ik kan je de boeken “Ikigai, het Japanse geheim voor geluk” en “Vind je Ikigai” (geschreven door Francesc Miralles & Hector Garcia) van harte aanbevelen.

Meer tips? Wil jij met meer passie werken en succesvoller zijn in 2018?

Ontvang elke zondag unieke tips en handvaten in je mailbox. Schrijf je hier in: