Gisteren maakte ik kennis met een startende ondernemer die met een uniek concept de gevestigde wereld van teambuilding gaat veroveren. Zij gaat het verschil maken. Daar ben ik van overtuigd.

Dat weet ik nu. Maar dat kon ze me zelf in ons gesprek niet vertellen.

En dit overkomt me elke dag. Elke dag ontmoet ik mensen met ideeën. Hele goede ideeën. Het probleem is alleen dat deze ideeën vaak verborgen blijven.

En als ze al gedeeld worden dan gebeurt dat vaak op een manier die ervoor zorgt dat je binnen 2 tellen je interesse verliest in het gesprek.

Helaas geldt dit niet alleen voor ondernemers. Ik ken een heleboel professionals die goed zijn in hun werk, maar geen idee hebben wat ze doen. Of dat in ieder geval niet kunnen vertellen.

Ik vroeg aan een projectmanager bij een designbureau wat het is dat ze doet. Een ontzettende leuke vrouw met glans. Totdat ze ging vertellen wat ze doet. Ze vertelde me over haar klanten en dat ze daar een paar keer in de week in-house zit. Dat ze met spreadsheets werkt en projecten helpt begeleiden. En dat ze erover waakt dat het project binnen de gestelde kaders wordt uitgevoerd. Ze onderbrak haar eigen verhaal en zei:

“Niet heel sexy he?”

Maar daar ging het mij niet om. Voor mij was het belangrijk dat ze wist wat ze deed en waarom ze het deed.

“Welk probleem help jij oplossen? Welke waarde voeg je toe?”, vroeg ik haar.

Ze keek me lachend aan en zei: “Tja mijn antwoord is niet waar ik als kind van droomde om later als ik groot ben te kunnen vertellen.”

En dit is precies de kern van het probleem. Als je niet in simpele taal kunt vertellen wat je doet, dan is de kans groot dat je slechts een aantal taken uitvoert maar geen idee hebt waarom je doet wat je doet en welke waarde je toevoegt aan het bedrijf.

Leer daarom in simpele taal vertellen wat het is dat je doet, waarom je het doet en hoe jij hiermee van betekenis bent of sterker nog het verschil maakt. En laat het antwoord niet langer zijn dan twee zinnen. Dit is je propositie. De basis van je personal brand.

Als ondernemer is het belangrijk om je verhaal te vertellen zodat potentiële klanten kunnen begrijpen hoe hetgeen jij biedt hen kan helpen. Het is ook een manier om je medewerkers te binden aan je visie. Een sterk verhaal geeft richting aan besluitvorming en strategie ontwikkeling.

Maar je verhaal vertellen is belangrijk ook als je geen ondernemer bent. Het vertellen van je verhaal dwingt je namelijk om afstand te nemen van je dagelijkse werkzaamheden en na te denken over wat het is dat je wilt bereiken en hoe jij waarde toevoegt aan het bedrijf. En belangrijker nog hoe je zelf waarde zou willen toevoegen.

Je verhaal dwingt je tot het stellen van prioriteiten en doelen in je werk, om dagelijks waarde te kunnen blijven toevoegen.

Je verhaal geeft richting in je besluitvorming. De volgende keer dat iemand je op kantoor vraagt om iets te doen, vraag je dan eerst af of hetgeen gevraagd wordt in lijn is met je verhaal en waarde gaat toevoegen aan het bedrijf. Is dat namelijk niet zo, dan kun je kijken of je de activiteiten zodanig kunt uitvoeren dat ze wel waarde toevoegen. En als dat niet kan dan doe je hetgeen gevraagd wordt dus niet en kun je ook vertellen waarom niet. Zo waak je er elke dag voor dat jij en je collega’s bezig zijn met zaken die bijdragen aan het oplossen van problemen voor de klant en waarde toevoegen.

Je verhaal kunnen vertellen heeft dus een een flink voordeel. Het geeft focus en zorgt voor zingeving in je werk. Rest mij nog alleen om aan jou te vragen:

“Wat is jouw verhaal?”

En natuurlijk ben ik benieuwd naar het antwoord 🙂

x,

Aruna

(met dank aan Rudolph Rosenberg voor de inspiratie)

#verteljeverhaal #storytelling #personalbranding #brandstory

Wil je als eerste mijn hersenspinsels in de vorm van artikelen ontvangen? Schrijf je hier in.

Ps. Ik beloof je niet te spammen en je kunt je altijd gewoon weer uitschrijven.

Dank voor het lezen!

Zeg ook even gedag op: Instagram | Twitter | Facebook | Mn Website

En lees ook: