Ik moet je iets bekennen: Hulp vragen aan anderen is niet mijn sterkste kant. Ik ben single, ik voed mijn dochter al 17 jaar alleen op, daarnaast ben ik ook nog eens hoog sensitief en ben ik liever alleen dan samen. Ai, niet heel handig als je een bedrijf wilt starten zonder enige ondernemerservaring.
Wat ik heb geleerd is dat als je succesvol wil zijn, dan zul je mensen om je heen moeten verzamelen van wie je kunt leren: Rolmodellen! Mensen die al succesvol gedaan hebben wat jij wil doen. Mensen die je bewondert en die jou inspireren. Mensen die jou aanmoedigen en die je graag in je buurt wil hebben om hun positieve vibe.
“Who you hang out with is who you become”
Die mensen komen niet vanzelf in je leven, althans als je geluk hebt wel, maar niet altijd. Je zult ze moeten vinden en vragen. En dat is niet altijd makkelijk. Daar komt ook nog eens bij dat succesvolle mensen druk bezet zijn. Hun tijd is kostbaar. Ze zijn dan ook heel kieskeurig op waar ze hun tijd aan besteden.
Maar wees niet ongerust. Succesvolle mensen zijn mensen die hun kennis graag willen delen. Ze gunnen anderen ook dat succes en helpen dan ook graag. Maar je moet wel met een goed verhaal aankomen en hun tijd niet verdoen.
Daarom 5 stappen om je kansen te vergroten en een waardevol netwerk op te bouwen:
Stap 1. Wees specifiek
Wees heel specifiek over wat je nodig hebt, waarom je het nodig hebt en wanneer je het nodig hebt. Je moet in staat zijn om te laten zien dat je met hetgeen wat je vraagt gaat doen. Heb je investeerders nodig vraag dan niet alleen om geld. Dan krijg je een euro, en kun je daarna vertrekken. Laat weten hoeveel je nodig hebt, waarom en wanneer je het nodig hebt.
Stap 2. Vraag alleen hulp aan mensen die jou ook echt kunnen helpen
Vraag altijd alleen hulp aan mensen die al bereikt hebben wat jij zou willen bereiken. Mensen met de kennis, ervaring en middelen om je ook echt te kunnen helpen. De kunst is om deze mensen te vinden en uit te zoeken wat ze goed doen.Veel mensen vragen hulp aan mensen in hun directe omgeving: ouders, broers en zussen of vrienden. Vaak uit gemakzucht. Maar als je jouw moeder vraagt wat zij vindt van jouw nieuwe bedrijfskaartjes dan krijg je geen deskundig antwoord, maar slechts een persoonlijke mening. Tenzij je moeder een succesvol marketingbureau heeft en top cliënten binnen haalt.
Stap 3. Geef iets terug en creëer waarde voor degene die je om hulp vraagt
Bedenk hoe jij degene die je om hulp vraagt kan helpen. Als je waarde creëert voor die persoon, dan zal hij of zij sneller naar je verhaal luisteren. Geef niet wat je wil geven, maar geef wat hij of zij nodig heeft.
Stap 4. Stel je vraag met volle overtuiging
Als je zelf niet gelooft dat je kunt krijgen waar je om vraagt, dan zul je nooit een ander kunnen overtuigen. Stel je vraag daarom altijd met overtuiging en een ongelooflijke dosis enthousiasme. Wees zelfverzekerd en gebruik woorden die dat ondersteunen. En laat het ook blijken uit je lichaamstaal. Sta rechtop, schouders naar achteren, een glimlach op je gezicht, wees vriendelijk en beleefd. Spreek met volle overtuiging. En geloof in jezelf. Dan zal de ander dat ook doen.
Stap 5. Vraag door tot je hebt wat je wil
Verander je aanpak en pas je aan totdat je hebt bereikt wat je wil bereiken. Het verschil tussen succesvolle mensen en minder succesvolle mensen is dat ze altijd doorzetten, volhouden en aanpassen, omdat ze weten dat ze vroeg of laat iemand tegenkomen die hen kan helpen.
Vergroot je kansen: verras de ander
Wil je jouw kans op succes vergroten doe dan iets wat nog niet eerder is gedaan en verras de degene die je om hulp vraagt. Zo heb ik ooit een gratis Masterclass gegeven voor een groot internationaal bedrijf omdat ik de marketingdirecteur graag wilde spreken en van haar wilde leren. Uiteindelijk was ze zo onder de indruk van mijn verhaal dat ze me zelf benaderde en vroeg of ze iets voor mij kon betekenen.
Leer “nee” incasseren, maar leg je er niet bij nee
Hulp vragen aan een ander betekent dat je je kwetsbaar moet kunnen opstellen en dat je nee moet kunnen incasseren. Nee betekent niet dat je gefaald hebt. Het betekent slechts dat je het opnieuw moet proberen bij een ander of je aanpak moet veranderen. Wist je dat J.K.Rowling, auteur van de Harry Potter boeken, door 12 uitgevers is afgewezen voordat ze ooit gepubliceerd werd. En het gerucht gaat dat Walt Disney, ruim 300 keer is afgewezen door banken en investeerders. Had hij niet doorgezet dan had je Mickey Mouse nooit leren kennen.
Nu ben ik heel benieuwd wie de meest inspirerende persoon is die jij ooit om hulp hebt gevraagd. En hoe heb je dat toen gedaan? Let me know door een berichtje te sturen naar info@arunagopal.nl.
x,
Aruna
Ps. Ben jij klaar met je corporate baan en wil je uit de ratrace stappen? Of ben je op zoek naar je droombaan? Volg dan de online cursus “Stap uit de corporate ratrace” die in het voorjaar van 2021 van start gaat. Tijdens de cursus deel ik alle stappen die ik heb gevolgd om na 18 jaar uit de ratrace te stappen en een succesvol bedrijf te starten. Ik volgde het pad van het goede gevoel. En elke stap bracht me dichter bij mijn authentieke zelf. Geef jezelf ook groen licht om eindelijk te doen wat je goed kan, wat je gelukkig maakt en waar je anderen mee kan helpen. Klik hier voor de wachtlijst.
Deel dit artikel gerust met anderen in je netwerk. Als je denkt dat het hun gaat helpen.
Mijn naam is Aruna Gopal | Personal Branding Coach. Op zoek naar nieuwe klanten of die droombaan. Ik laat zien hoe online personal branding je daarbij kan helpen. Op een laagdrempelige manier tover ik je om van digibeet naar digital champion.
- Werk met 1-op-1 aan jouw personal brand – voor ondernemers en ambitieuze professionals
- Personal branding workshops voor bedrijven – trek meer klanten aan voor jouw bedrijf
- Volg mijn online cursus: Stap uit de corporate ratrace
Mijn personal branding tips ontvangen? Schrijf je in voor mijn newsletter of download gratis de Ultieme Gids voor een Sterk Personal Brand op LinkedIn.
Dank voor het lezen!