Gisteravond zag ik de de Netflix documentaire “Inside Bill’s Brain”, dat een kijkje geeft in het hoofd van Microsoft oprichter Bill Gates.

Hoe toiletten mensenlevens redden
Bill, inmiddels Microsoft CEO af, richt tegenwoordig zijn tijd en energie volledig op de Bill & Melinda Gates Foundation. Waar hij samen met zijn team oplossingen bedenkt voor humanitaire vraagstukken in ontwikkelingslanden. Kwesties van leven en dood.

Vraagstukken die in de westerse wereld inmiddels een non-issue zijn, want in onze wereld gaat geen baby meer dood aan diaree. Je ziet Bill zitten aan de tekentafel en een probleem uittekenen. Dan bedenkt hij samen met een ondernemer de oplossing: een toilet dat geen elektriciteit of riolering nodig heeft. Want dat is er niet in ontwikkelingslanden.

Vervolgens benadert hij bedrijven om hem te helpen dit toilet in productie te nemen. Keer op keer krijgt hij geen antwoord. Bill Gates die geen reactie krijgt van mensen en instituten die hij benaderd. Ik val bijna van mijn stoel van verbazing.

Zichtbaarheid nodig om investeerders aan te trekken
Deze bedrijven weten niet wat ze aan moeten met dit probleem, te groot, te veel, niet te behappen. De schaalgrootte overvalt ze. Ook voor de journalistiek is een dagelijks toilet probleem geen nieuws dat het reporteren de moeite waard is. Bill heeft zichtbaarheid nodig voor zijn probleem om investeerders voor de oplossing aan te trekken.

The story of poop
De zaken veranderen als Bill het kleiner maakt en begint te vertellen over poep. Hij bezoekt gewapend met een potje poep de toiletbeurs (ja dat is een ding) waar bedrijven aanwezig zijn die in staat zijn het toilet in productie te nemen, dat miljoenen levens kan redden in ontwikkelingslanden. Hij begint te vertellen over de inhoud van het potje dat hij bij zich heeft en legt uit dat miljoenen kinderen elke dag weer zichzelf wassen in water met daarin de inhoud van dat potje. Met alle gevolgen van dien.

Na zijn verhaal lukt het hem om bedrijven aan zijn foundation te binden die het toilet in productie gaan nemen tegen een redelijk tarief.

De kracht van storytelling
Bill heeft gebruik gemaakt van de kracht van storytelling. Wat hem niet lukte met alleen feiten en cijfers, lukte wel met een potje poep en een goed verhaal.

In onze wereld worden we overspoeld met informatie. Daarom zijn we allemaal zo ontvankelijk voor verhalen. Bij een verhaal hoeven je hersenen niet zo hard te werken en daar worden ze blij van. Een goed verhaal verrast je, omdat het iets is wat je nog niet eerder hebt gehoord. Het raakt je omdat er een bepaalde emotie in zit. En het is een beleving, want je gaat van informeren, naar voelen, ervaren en inspireren. En toch maken organisaties te weinig gebruik van storytelling.

Welk verhaal is nu de moeite waard om te vertellen?
Allemaal hebben we een verhaal, sterker nog we zitten boordevol verhalen. Elke week maak je als organisatie en professional mooie en boeiende zaken mee die het vertellen waard zijn. Cases waar jouw ideale klanten zich in herkennen. Verhalen waarin je jouw aanpak laat zien en de impact van je werk. Verhalen waaruit blijkt waar je voor staat. 

Facts tell, stories sell.
Feiten vertellen, maar verhalen verkopen. Verhalen geven je producten en diensten betekenis. Ze geven je organisatie persoonlijkheid. En maakt dat mensen met je willen verbinden: je ideale klanten, investeerders, maar ook je collega’s en andere waardevolle relaties.

Verhalen zorgen ervoor dat mensen in jou en je bedrijf willen investeren.

Als organisatie uitblinken door storytelling
Wil jij jouw klanten ook zo raken? En de verhalen binnen jouw organisatie vinden, leren vertellen en verspreiden. Verbinden met jouw ideale klanten, investeerders en andere waardevolle relaties? 

Neem dan gerust contact met mij op info@arunagopal.nl.

Mijn naam is Aruna Gopal | als personal branding coach adviseer en train ik organisaties om LinkedIn in te zetten met een ijzersterk persoonlijk merk. Ik help ze de personal brands van hun medewerkers i.c.m. storytelling in te zetten om te verbinden met ideale klanten. Vanuit mijn ervaring als online communicatiespecialist weet ik hoe je digitale tools en netwerken kunt inzetten om waardevolle relaties aan te gaan. Dat zit al 20 jaar in mijn DNA.

Door mijn achtergrond als marketeer en mijn passie voor technologie herken ik kansen om met jouw unieke verhaal online te verbinden met ideale klanten. Van ondernemers en professionals een herkenbaar merk maken, zodat hun klanten vanzelfsprekend voor hun kiezen is wat ik doe.

Wil je regelmatig tips en artikelen ontvangen over personal branding? Schrijf je in.