Deze week kreeg ik van veel mensen de vraag:

“Hoe onderscheid ik mezelf op een markt waar ik niet de enige aanbieder ben. Een markt met enorm veel spelers en waarvan sommigen zelfs heel groot?”

Een mooie en terechte vraag.

De enige manier om jezelf te onderscheiden en te concurreren. Is om te stoppen met concurreren en te starten met het creëren van waarde.

Niet concurreren maar creëren dus.

Doe heel bewust dingen anders dan de rest. En val daarmee op.

Als ondernemer heb je een droom. Een passie. Je hebt een product of een dienst aan te bieden om daarmee anderen te helpen. Om waardevol te zijn voor hen.

Het is toch niet jouw droom om te zijn zoals alle anderen?

Vertel daarom jouw verhaal. Dat is wat jou uniek maakt. Laat het niet gaan over je product of dienst. Wees niet zoals alle anderen, die zich richten op het product. Dan kom je inderdaad in een verzadigde markt terecht.

Laat het over iets anders gaan. Wat is jouw verhaal?

Vergelijk jezelf niet met anderen. Maar wat is jouw burning pain? Waarom wil je doen wat je doet? Welk probleem wil je helpen oplossen? En bedenk ook hoe je herinnerd wilt worden?

Allemaal vragen die je gaan helpen om jouw verhaal te bepalen.

Jij doet wat je doet om een reden. Je passie of je why. Op het moment dat je jezelf gaat vergelijken met anderen en gaat concurreren dan vergeet je je passie. Je focust op winnen of verliezen. En niet op het creëren van waarde.

Doe niet wat je concurrenten doen, maar doe het anders.

Laat de concurrentie niet je strategie bepalen dan word je net zoals hen. Kijk niet naar anderen die hetzelfde doen, maar kijk juist naar mensen buiten je sector die je inspireren. En doe wat zij doen.

Heb je meerdere passies? Dan is dit jouw tijd. Want gebruik al je passies en zet ze om in groeikansen voor je bedrijf.

Zit je in een sector waar al jaren niets lijkt te zijn veranderd, terwijl de wereld enorm is veranderd? Dan is dit je kans om te investeren in zaken die waarde creëren. Om het net even anders te doen. Om basis aannames in de sector onder de loep te nemen. Ze te bevragen en oplossingen te bedenken voor zaken die al eigenlijk jaren helemaal niet lekker lopen in de sector. Maar die iedereen doet, omdat ze het al jaren zo doen (!).

Doe je dit goed dan ga je zelfs een nieuw soort klanten aantrekken en een nieuwe markt creëren.

Praat met prospects

Praat met mensen binnen je doelgroep. Verkoop niets, maar wees oprecht geïnteresseerd. De antwoorden die ze je geven gaan je helpen.

Bespreek niet de producten of diensten die je kunt aanbieden. Maar vraag hen naar hun dromen. Vraag hen waar ze trots op zijn. En vraag wat beter kan. Waar lopen ze tegen aan? Wat zijn hun pijnpunten? Laat het gaan over hen.

Schrijf alles wat ze je vertellen op. Noteer de woorden die ze gebruiken om hun burning pains te beschrijven. Maar ook de wensen die ze hebben en de doelen die ze willen realiseren.

Gebruik vervolgens hun woorden om je eigen propositie vorm te geven en je diensten en producten nog beter te laten aansluiten op hun wensen. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep en laat zien dat je hen begrijpt.

Gebruik deze woorden op je website en in al je communicatie uitingen online maar ook offline. Je zorgt voor herkenbaarheid en creëert een enorme gunfactor, omdat je de taal van je doelgroep spreekt. En niet alleen dat. Je lijkt ze te begrijpen, snapt hun dromen en wensen. Maar ook waar ze tegen aan lopen en je biedt hen een oplossing met jouw dienst of product.

Je laat zien dat je echt wilt helpen.

Geef kennis weg

Mensen zeggen weleens tegen me: “Je geeft zoveel kennis weg in je artikelen en je posts op social media.” Dat klopt en dat doe ik graag. Ik help graag anderen ondernemers om hun doelen te behalen en te doen waar zij heel blij van worden. En door buiten 4 muren te treden met mijn kennis creëer ik vertrouwen.

En nu is het zo dat mensen graag zaken doen met mensen die ze:

  • kennen
  • leuk vinden
  • vertrouwen

En dan is het delen van kennis via social media een fantastische manier om in beeld te komen bij nieuwe mensen en top of mind te blijven bij mensen die je al kent.

Maak een stappenplan

Ik vraag je met het bovenstaande een mind shift te maken van hetgeen je kent en wat vertrouwd is, naar denken in nieuwe mogelijkheden om jezelf te onderscheiden.

De kunst is om de enorme uitdaging die voor je ligt als ondernemer of professional op te breken in hapklare brokken die je wel aan kunt. Maak voor jezelf een stappenplan en ga stapje voor stapje.

En niet zoals alle anderen meteen je website bouwen en kaartjes gaan bestellen. Of trainingen gaan volgen om je kennis bij te schaven. Maak pas op de plaats en ga direct beginnen met waarde creëren.

Ik heb zelf een enorme hekel aan concurreren en daarom doe ik het ook niet. Concurreren betekent namelijk dat er altijd iemand wint en iemand verliest.

Ik focus liever op creëren i.p.v. concurreren.

In plaats van te vechten om marktaandeel, maak ik de concurrentie liever irrelevant. Door een nieuwe vraag te creëren. Dus investeer liever in creativiteit. Waardeer elke vorm van innovatie. En waardeer als bedrijf elk initiatief om dingen anders aan te pakken.

“The best way to beat the competition, is not to beat the competition. But to capture new demand.”

En geloof me hoe groot of klein de markt ook is. Er is altijd ruimte voor jou en jouw ideeën.

x,

Aruna

Wil jij jezelf echt onderscheiden en succesvoller zijn in 2018? 
Ontvang elke zondag unieke tips en handvaten in je mailbox. Schrijf je in:





Ps. Ik beloof je niet te spammen, maar je echt waardevolle content te sturen.
Je kunt je altijd gewoon weer uitschrijven.