Gratis gids: in 7 stappen een sterk personal brand op LinkedIn

Gratis gids: in 7 stappen een sterk personal brand op LinkedIn

De 10 top tips voor online personal branding

Door Aruna Gopal

Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Of heb je een vacature gevonden voor je droombaan? Dan is het de hoogste tijd om je online personal brand te upgraden.

Waarom?

Nu we met zijn allen vaker in de cloud uithangen dan face2face tussen 4 muren, kun je er van op aan dat prospects en potentiële werkgevers vooral online op zoek gaan naar iemand met jouw kwaliteiten.

En dan is de vraag wat krijgen ze te zien als ze jouw naam in google intikken? De eerste indruk die iemand van je krijgt zet je in een van de volgende categorieën:

  • worth of time of
  • waste of time

 

En wil je überhaupt in aanmerking worden genomen dan zorg je voor een waanzinnige eerste indruk met je LinkedIn profiel. Want wist je dat je LinkedIn profiel altijd het eerste zoekresultaat is als iemand je naam Googled? Tenzij je de luxe van een eigen website hebt, dan verschijnt je website bovenaan in de zoekresultaten.

In dit artikel geef ik je de 10 top tips voor een waanzinnig online personal brand op LinkedIn, zodat jij altijd in die eerste categorie (worth of time) zit.

Goals

Tip 1. Bepaal wat je wil bereiken

Ga je werken aan je online personal brand, dan is het belangrijk dat je begint met het einde in gedachte. Bepaal voor jezelf daarom altijd eerst wat je wil bereiken met jouw online personal brand. Als je weet wat je wil bereiken kun je vervolgens de ingrediënten bepalen die nodig zijn om dat resultaat te krijgen.

Wat wil je dat mensen denken, zeggen, voelen of doen na het zien van jouw online personal brand?

 

Wil je dat ze zeggen: WOW, met haar wil ik werken? 

Zorg dan voor die WOW met je foto’s, je teksten en je content. Zorg dat je online profiel helemaal is afgestemd op je doelgroep. Ken je doelgroep en weet waar ze naar op zoek zijn. Spreek de taal van je doelgroep. Dat zorgt voor herkenning.

 

Wil je dat mensen na het zien van je online personal brand contact met je opnemen?

Zorg er dan voor dat je jouw contactgegevens vermeld. Of laat weten op welke manier mensen contact met je kunnen opnemen.

Klinkt logisch? Toch zul je versteld staan van het massale gebrek aan contactgegevens op LinkedIn profielen, simpelweg omdat er een soort angst heerst dat die gegevens misbruikt zullen worden. Je hoeft niet je telefoonnummer te vermelden, maar vermeld wel op welke wijze je het liefst benaderd wordt.

 

– Ben je op zoek naar een baan of nieuwe klanten? 

Laat in je profiel en je content dan weten wat jij kunt betekenen voor anderen. Vermeld je kwaliteiten en je unieke meerwaarde. Vermeld ook je diensten of producten en de resultaten die je boekt voor anderen. En zorg voor social proof (aanbevelingen en reviews).

 

– Wil je dat mensen denken: Zij is echt de expert!

Werk dan aan je geloofwaardigheid door het delen van unieke en waardevolle online content, waaruit die expertise blijkt. Zorg ervoor dat je artikelen schrijft en dat je linkjes naar jouw publicaties in tijdschriften en kranten vermeld op je online profiel.

Girls

Tip 2. Bepaal je doelgroep

Online willen we graag zoveel mogelijk weergaven en likes verzamelen. Wil je leuk gevonden worden door iedereen, dan heb ik slecht nieuws voor je. Niet iedereen gaat jou leuk vinden. En dat is oké, want jij vindt ook niet iedereen leuk.

Wat je wel moet doen is een kleine groep mensen raken en hen koesteren. Die groep wordt jouw online community. Je hebt maar een kleine groep mensen nodig die jouw enthousiast gaat aanbevelen aan mensen in hun eigen netwerk.

Bepaal voor jezelf wie je wilt aanspreken met je online personal brand. Welke klanten en potentiële werkgevers wil je aantrekken? Maak het concreet noem ze bij naam, leer ze beter kennen door hun online profielen te bekijken en ze te volgen. Wat vinden ze leuk? Wat vinden ze lastig en bedenk waar jij hen mee kan helpen. Maar ook welke termen gebruiken zij om hun problemen te omschrijven. En zorg ervoor dat jij dezelfde termen gaat gebruiken in je online profielen en je content.

 

“Hoe kleiner je doelgroep hoe groter de kans dat jij je doel met een sterk online personal brand gaat behalen.”

 

Tip 3. Zorg voor een waanzinnig LinkedIn profiel.

Zorg voor een opvallend LinkedIn profiel met de volgende ingrediënten:

  • Schrijf in je samenvatting wat jij precies kunt betekenen: Doorbreek afstand en wordt benaderbaar. Vertel jouw verhaal en maak het persoonlijk. Geef een goed beeld van wat je te bieden hebt. Schrijf zoals je praat. Vermijd containerbegrippen (zoals leergierig, communicatief vaardig, ervaren, etc.) maar ben je leergierig leg dan uit wat dat voor jou betekent. Ben je ervaren, vermeld dan waar die ervaring uit blijkt. En vermijd vaktermen.
  • Bedenk welke woorden mensen gebruiken om op zoek te gaan naar iemand met jouw kennis en expertise. En verwerk deze (zoek)woorden in je LinkedIn profiel bij je kopregel, je samenvatting, je werkervaring en als t kan ook bij je opleiding. Zo zijn de termen waar ik op gevonden wil worden: personal branding coach, social selling en LinkedIn trainer.
  • Voeg bij je werkervaring bij elke functie een korte omschrijving toe van je werkzaamheden en de resultaten die je hebt geboekt.

Tip 4. Blijf zichtbaar door het delen en liken van content

Elke keer als je online mooie, unieke of waardevolle content deelt of liked kom je weer in beeld bij de mensen in je netwerk. Zo blijf je top of mind. Maar je komt ook in beeld bij nieuwe mensen, waar je met de juiste content een gunfactor creëert waardoor ze graag zaken met je willen doen.

Wat kun je delen?

  • Deel je kennis of de dingen die je meemaakt in je professionele leven. Deel je je successen , maar ook je uitdagingen. Dit laatste maakt je niet zwak maar menselijk en herkenbaar.
  • Schrijf alleen wat waar, positief en nuttig is. (wees lief)
  • Wil je echt een stapje verder schrijf dan een artikel en wordt een thought leader.
  • Geen inspiratie? Dan is een like op een post van een ander voldoende om in beeld te blijven bij je netwerk.

 

En onthoudt: Je bent wat je schrijft en liked. Je mag best kieskeurig zijn.

Schrijftips: maak het persoonlijk, schrijf in gewone mensentaal, vermijd vakjargon, deel met regelmaat en humor helpt!

Tip 5. Bouw een waardevol netwerk

Een waardevol netwerk is een netwerk dat bestaat uit online contacten die je kunt omzetten naar contracten. Nodig daarom alleen mensen uit die:

  • jou inspireren
  • jou iets nieuws leren
  • authentiek zijn

 

Denk aan experts in je vakgebied, potentiële werkgevers / klanten of mensen die bij organisaties werken waar je ook graag zou willen werken, maar vergeet niet ook je huidige collega’s en leuke mensen die je ontmoet uit te nodigen. Je weet namelijk nooit waar je volgende klant of droombaan vandaan kan komen.

Mensen volgen. Je kunt op LinkedIn mensen volgen zonder te linken. Je krijgt dan hun content te zien op je tijdlijn. Handig voor als je eerst iemand beter wilt leren kennen, voordat je hem of haar uitnodigt.

Mensen ontvolgen. Wist je dat je mensen in je netwerk ook kunt ontvolgen zonder de connectie te verliezen? Ontvolgen zorgt ervoor dat je de content die zij publiceren niet meer te zien krijgt. Hieronder zie je hoe je dat doet.

Volgen en ontvolgen op LinkedIn

Stap 1. Klik op de 3 puntjes in het bericht van degene die je wilt ontvolgen.

Stap 2. Kies voor ‘niet meer volgen’ in het menu.

Krijg je een uitnodiging van een onbekende? Bekijk dan kritisch het profiel. Waar woont en werkt deze persoon? Wat doet hij of zij? Heb je gemeenschappelijke connecties of andere gemeenschappelijke kenmerken? Bekijk ook de activiteiten van deze persoon op LinkedIn? Welke posts of artikelen hebben ze gedeeld of geliket. Herken jij jezelf in deze content?

Laat vervolgens je buikgevoel bepalen of je de uitnodiging wel of niet accepteert.

 

Tip 6. Luister met aandacht

Scroll elke dag door je LinkedIn tijdlijn en ga op zoek naar aanknopingspunten voor een goed gesprek. Blijf op de hoogte van wat er speelt in je netwerk en reageer als de kans zich voordoet. Allemaal houden we van aandacht en iemand die aandacht geeft heeft een enorme gunfactor.

Tip 7. Ga online een gesprek aan

Reageer of feliciteer. Beantwoord vragen en probeer te helpen. Heb je leuk contact? Ga dan eens een kop koffie drinken.

Kop Koffie

Tip 8. Zorg voor social proof

Voordat je een stofzuiger koopt lees je de reviews van anderen die jou zijn voor gegaan. Toch?

Zo werkt het ook met mensen. Want ben je op zoek naar een professional, dan wil je weten welke resultaten hij of zij boekt.

Maar wij Nederlanders zijn bescheiden. We zijn goed in ons werk, maar we praten er niet graag over. En gelukkig hoeft dat ook niet: laat anderen vooral vertellen hoe goed je bent.

Vraag aan collega’s en andere mensen waar je fijn mee samenwerkt om een LinkedIn aanbeveling te schrijven. En help ze door te vertellen wat je er graag in zou willen hebben. Welke kwaliteiten wil je belicht hebben?

Heb jij een eigen bedrijf? Zorg er dan voor dat je klanten die tevreden zijn over je diensten vraagt om een review.

 

Tip 9. Google jezelf met enige regelmaat

Je hebt mensen die zichzelf elke dag googlen (!) en je hebt mensen die zichzelf nooit googlen. Zorg dat jij ergens daar tussen zit. Google jezelf eens elke maand. Waarom? Omdat jouw klant of werkgever dat ook doet.

Google jezelf

Als iemand een afspraak met je heeft dan is het eerste wat ze doen: je naam intikken in Google. En dan is de vraag wat krijgen ze te zien?

Welke foto’s zijn er te vinden? Op welke websites wordt je genoemd?

Zie je iets wat je niet bevalt in je Google zoekresultaten? Dan kun je alles (laten) verwijderen. Maar weet dat Google vaak content blijft indexeren ook al is het verwijderd. Wat je vooral moet doen is ervoor zorgen dat je nieuwe content maakt die datgene wat er bestaat vervangt. De oude content komt dan lager in de zoekresultaten en verdwijnt op de achtergrond.

Tip 10. Zet door en houd vol!

Een online personal brand moet je opbouwen. Dat kost tijd. Investeer dagelijks in je online zichtbaarheid door het liken en delen van content. Reageer op de content van anderen. En stuur mensen in je netwerk zo nu en dan een prive bericht.

Je werkt zo niet alleen aan je zichtbaarheid, maar ook aan het neerzetten van je merk. Ben je online actiever dan krijg je vanzelf meer profielbezoeken, meer connectieverzoeken en dus meer aandacht. Zo kom je snel dichter bij het behalen van jouw doelen.

Stel je vraag.

Heb je nog vraag over je online personal brand? Stel die dan gerust in de comments of stuur je vraag naar mij via info@arunagopal.nl.

 

 

Hi, ik ben Aruna Gopal

Ik wil jou helpen om social media in te zetten om je persoonlijke en zakelijke doelen te behalen door vooral jezelf te zijn. Door blogs, lezingen, workshops en coaching daag ik je uit om te laten zien wat jij kunt betekenen voor anderen.

Mijn personal branding tips ontvangen? Schrijf je in voor mijn newsletter of download de ultieme gids voor een sterk personal brand op LinkedIn.

Wil je meer nieuwe klanten of die droombaan? Werk dan met mij 1-op-1 aan jouw online personal brand, of volg mijn social selling training met je team. Stuur mij een mailtje info@arunagopal.nl.

Of doe mee met de leukste online cursus die er is en ga eindelijk doen wat je echt leuk vindt. Voor jezelf beginnen, op naar die droombaan of iets anders? De cursus start 1 mei, meer informatie vind je hier.

Delen via social media:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

Meer blogs & podcasts

New York
Inspiratie

New York City, The Millionaires Club en Topvrouw van het Jaar

Podcast 6 Hoe jij jezelf gaat onderscheiden en je eigen succes creëert
Personal Branding

Podcast 6: Hoe jij anders mag zijn en je eigen succes creëert

oranje megafoon
Personal Branding

Personal Branding: drie top tips voor ambitieuze professionals

What now
Personal Branding

Juist nu

Personal Brand
Personal Branding

Opvallen met jouw personal brand

Aruna Gopal - Ik ben goed in mijn werk, maar ik heb geen idee wat ik doe
Personal Branding

Ik ben goed in mijn werk, maar ik heb geen idee wat ik doe.

Gratis gids

Laat je gegevens achter en ontvang gratis De Ultieme Gids voor een Sterk Personal Brand op LinkedIn.